2. San José - La Fortuna

20 maart 2014 - La Fortuna, Costa Rica

Donderdag 20 maart 2014                          San José – La Fortuna

Deze ochtend waren we na een goede nachtrust toch om 05.00 uur alweer wakker door het tijdsverschil. Het is hier namelijk 7 uur eerder dan in Nederland. Nadat we contact gehad hadden met het thuisfront via Whatsapp konden we om half 7 gaan ontbijten. Vervolgens zijn we met de taxi vertrokken naar Europcar autoverhuur. Fleur de Lys was een ouder hotel maar wel een hotel met karakter. Leuke ruimtes, mooie schilderwerken en een authentiek en apart pand. Prima voor één overnachting in San José.

Bij Europcar moest de medewerker het pand nog van het slot halen omdat we net iets voor acht uur al daar voor de deur stonden. Hij gaf aan dat om 10 uur de auto voor ons klaar zou staan. Toen hebben we besloten om onze tassen bij het verhuurcentrum te laten liggen en San José te gaan verkennen.

Na een wandeling van 20 tot 30 minuten door herrie, drukte, in een sombere en rommelige stad kwamen we aan in het park. Dit stelde totaal niets voor, maar hier konden we even lekker gaan zitten om ons in te lezen over La Fortuna. In en om San José vonden demonstraties plaats van arbeiders die, naar hun idee, onderbetaald zouden worden. Herrie en chaos in het kwadraat dus. Toen we na een half uur drie kwartier werden lastig gevallen door een of andere zatte zwerver besloten we om terug te gaan naar de autoverhuur.

Daar aangekomen hebben we al het papierwerk geregeld en net voor we vertrokken constateerde Josine dat het reservewiel achter op de Toyota RAV4 totaal lek en kaal was. Dus wij weer terug naar binnen. De beste man regelde dat we bij het hoofdkantoor (wat op de weg naar Fortuna lag) een nieuwe band om de velg konden laten leggen.

Omdat ze in Costa Rica niet doen aan straatnamen besloten we om ook een navigatiesysteem te huren. Dit hielp ons om snel bij het hoofdkantoor van Europcar te komen. De monteur nam even een kijkje en vroeg of we even de tijd hadden. Dan zou hij direct even alle banden vervangen en de auto snel wassen, want zo kon hij ons echt niet op weg sturen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een half uurtje konden wij met een gerust hart onze weg vervolgen.

De weg naar La Fortuna is voornamelijk te omschrijven als een circuit waar Nick graag een keer met de motor naartoe zou willen. Omhoog en omlaag en eindeloze bochten door een natuurrijke omgeving. Onderweg hebben we zelfs al een toekan gespot, wat een geweldig mooie vogel. Helaas durfde wij niet midden op de weg te stoppen, dus hopelijk zien wij er nog een keer een zodat we het ook met de camera vast kunnen leggen

Aangekomen in Lomas del Vulcano keken we onze ogen uit. Een mooie omgeving, uitzicht op de Arenal vulkaan, allerlei verschillende vogels, een mooi zwembad met bubbelbad. Ga zo maar door. De man achter de balie moest ons helaas wel mededelen dat hij ons wegens overboeking geen luxe bungalow aan kon bieden die we wel geboekt hadden. Hij bood ons aan om twee nachten te verblijven in een kleiner kamertje, twee avonden gratis buffet met een flesje wijn. En een excursie waar we op zoek gaan naar kikkers. We besloten om dit te accepteren gezien de mooie locatie en het feit dat ‘wai de koiste ok nie zinn’. Meteen de tassen op bed gegooid, zwembroek aan en op naar het zwembad want het is hier letterlijk tropisch warm/benauwd. Bij het zwembad even de geleende onderwatercamera van Joyce en Rob getest. Geweldig!!

Bij terugkomst in onze hotelkamer een boek gepakt en nog even lekker van het weer genieten op ons terras. Heerlijk met het geluid van die vele vogels om ons heen. Opeens kwam er ook nog een neusbeer voorbij gelopen. Hoe vet is dat! Om half zeven konden we aanvallen bij het buffet. Heerlijk was het eten. Zelf een pasta samenstellen of van het buffet wat kippenvleugels met pikante saus. Mmm beter dan wanneer Josine kookt. Eenmaal terug op de hotelkamer waren we helemaal uitgeput. Nog wat bladzijdes gelezen waarna we om 8 uur als ik blok in slaap vielen.