27 & 28 Februari - Kangaroo Island

28 februari 2013 - Kangaroo Island, Australië

27 & 28 Februari - Kangaroo Island

DAG 1:

Na twee dagen Adelaide hadden we beide erg veel zin in ons Kangroo Island tripje. Door de locals ook wel KI genoemd. Om 6.20 uur zou de bus klaarstaan voor ons Hotel. Omdat door het tijdsverschil ons ritme nog steeds een beetje “messed up” is vielen we beide erg vroeg in slaap en waren we al wakker om 5.00 uur! We stonden dus ruim op tijd klaar in hal van het hotel, vol geladen met al onze bepakking, want die moet gewoon mee.

Stipt op tijd was de bus er. Hop, die zware tassen onder in het bagageruim en zelf de bus in. Toen we eenmaal in de bus zaten dachten we eerst in het verkeerde tripje beland te zijn… uitje van de oudere bond misschien? Laat we het zo stellen wij trokken de gemiddelde leeftijd ontiegelijk ver omlaag. Maar gelukkig was het daardoor wel lekker rustig in de bus op de vroege ochtend.

Na twee en een half uur in het busje kwamen we aan bij de Ferry in Jervis Bay die ons naar Kangaroo Island zou brengen. In de Ferry kwamen we in gesprek met twee Aussies uit de buurt van Jervis Bay. Een gepensioneerd stelletje met Brabants karakter heel open warm en gezellig. Hierdoor was ons boottochtje van 1 uur voorbij voor we het wisten en hadden we ook nog even ons Engelse bij kunnen shaven ;-P.

Op Kangaroo Island werden we opgewacht door onze buschauffeur Kaylen. Een echte inwoner van het Eiland met een zeer monotone stem. Hierdoor leek het net of er in de bus gewoon een bandje afgespeeld werd met allemaal informatie van de omgeving, maar Kaylen verraadde dat dat niet het geval was door er ieder kwartier wel minimaal een ontiegelijk droge grap in te gooien. Heerlijk :-D!

Maar het was niet alleen maar droge humor, ik denk dat je een betere reisleider niet kunt wensen voor een bezoekje aan Kangaroo Island. Kaylen weet volgens ons écht alles van dit prachtige eiland.

1e stop – De eerste stop van de bus was bij de ‘Cliffords Honeyfarm’. Het mooie is dus dat je zelf GEEN honing mee mag nemen naar dit eiland, dat is bij wet verboden (dat is nog eens een monopoly positie, geen concurrentie analyse nodig want die is er niet). We hebben hier mogen ervaren hoe honing gemaakt word. Ook werd ons verteld dat de bijen op dit eiland oorspronkelijk uit Italië komen en dat deze soort in Italië zelf niet eens meer voorkomt. Lucratieve business, er worden per post wel eens koninginnen opgestuurd om nieuwe volkeren te kunnen beginnen. Honing is niet echt direct iets waarvan wij zeggen, LEKKER! Maar na honingwijn en honingijs geproefd te hebben zijn wij overtuigd! Honing is wel écht lekker!

2e stop – Een heerlijke lunch bestaande uit een kipfilet, worst, verschillende salades met als toetje een lekkere brownie. En dat allemaal op een geweldig mooie locatie midden in de natuur. Toen wij als eerste weer buiten stonden werden we door Kaylen erop gewezen dat er een jonge Koalabeer met haar moeder in de boom zat. YEAH! Onze eerste koala beertjes gezien, wat een schattige beestjes zijn dat, en zwaar relaxed, ze doen het lekker rustig aan. Zo vertelde Kaylen ons dat ze 19 uur per dag slapen. De rest kijken ze vooral voor zich uit. Verder verblijven ze vaak 3 a 4 dagen in een zelfde boom.

3e stop – Na de lunch zijn we richting de kust gereden waar we zeeleeuwen zijn gaan spotten. Toen kregen we helemaal de indruk dat alle beesten in Austalië ontiegelijk lui zijn. Een beetje liggen lamballen op een geweldig mooi strand. Wat een leven hebben die beesten. We moesten als groep bij elkaar blijven dat konden we redelijk dicht bij de beestjes komen. Zeeleeuwen zien niet zo goed op het land dus als wij als groep dicht bij elkaar bleven ziet een zeeleeuw dat als een grote wazige vlek, iets dat groter is dan hem zelf dus dat valt hij niet aan. Erg leuk om te zien hoe deze beesten zich op slapstickachtige wijze voortbewegen, bedenk er in je hoofd een Benny hill muziekje bij en je vermaakt je wel een tijdje.

4e stop – Op naar een roofvogelshow ‘Birds of Prey’. Deze neef van Steve Erwin, jawel DE Steve Erwin vangt gewonde roofvogels op en laat ze na herstel weer vrij. Hiernaast traint hij ook een aantal vogels die niet geschikt zijn om nog de vrije natuur in te gaan voor zijn show. Josine heeft nog een mooie sneeuwuil op haar schoot gehad en zelfs even mogen aaien, hij paste niet in de handbagage dus we hebben hem toch maar daar gelaten.

5e stop –  In het busje richting de laatste activiteit kwamen we nog 1 van de 2 dodelijke slangsoorten tegen die leven op Kangaroo Island. De tigersnake, zo onverwacht als hij verscheen zo snel was hij ook weer weg. (gelukkig zaten wij veilig in het busje toen we hem tegenkwamen) Rond vijf uur kwamen we aan in Kingscote. Iedere dag om vijf uur komt hier een local de pelikanen voeren, dat weten de Pelikanen ook dus die zaten er allang klaar voor. De Pelikanen uit Finding nemo zijn niet overdreven als de bak vis tevoorschijn komt. Mine, mine, mine! Ze komen super dichtbij, je hoeft maar je hand uit te steken en je kunt ze aaien. Maar aanraken wordt afgeraden.  En ze zijn ook erg groot met hun spanwijdte van 2 meter. Deze spanwijdte showen ze maar al te graag als ze in de lucht “hooveren” om hun verenpak droog te maken na een verfrissende duik.

Na afscheid te hebben genomen van Roy, de lobbes Labrador van de Pelikaanman werden we afgezet bij ons hotel in Kingscote. Het eerste wat we zagen was dat er een zwembad was. Dit bleek jammer genoeg buiten te zijn en daar was het op dit moment toch echt iets te koud voor. Daarom  alle tijd voor een hapje en een drankje en dan even lekker rusten en kijken of we even kunnen skypen met het thuisfront. Morgen dag twee van dit unieke eiland met veel ongerepte flora en fauna.

DAG 2:

De eerste nacht hier dat we beide fatsoenlijk door hebben geslapen. We waren om kwart over zeven wakker in plaats van vijf uur zoals iedere ochtend afgelopen dagen. Ontbijtje achter de kiezen, tassen pakken en klaar voor dag twee op dit geweldige eiland K.I. Kaylen was mooi op tijd maar al vroeg wakker volgens ons. Hij liet de klep van de aanhanger nog openstaan op het moment dat hij vertrok, gelukkig waren wij wel goed uitgeslapen anders was onze kleding nu verspreid over heel het Eiland. Na een dag van 300 kilometer op het eiland gisteren maken we ons vandaag op voor een dag van 400 kilometers (waarvan drie kwart op dirt roads).

1e stop – Een farm gespecialiseerd in Eucalyptus Distilling. Ze maken allerlei producten van Eucalyptus planten zoals onder andere keelsnoepjes, handcrème, badolie, aromageuren ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt gemaakt met olie van de eucalyptus plant. Alleen deze olie is wel uniek omdat de planten waar het van gemaakt wordt alleen voor komen op dit eiland. De eigenaar was er een van de oude stempel, en dat was ook aan zijn apparatuur te zien. Het ziet er allemaal verroest uit maar werkt gewoon prima! (volgens hem dan tenminste ;-D) Het oogsten gebeurt nog steeds met de hand. Uit 500 kilo eucalyptus bladeren wordt maar een klein potje eucalyptus olie gehaald (denk aan een potje waar normaal groenten in zitten). Het een ervaring op zich om deze karakteristieke locatie te bezoeken.

2e stop – En dan nu koala’s (of zoals de aussie het uitspreken koowoooaaalaa) en kangaroo’s voeren en aaien! Hier vangen ze dieren op die gewond zijn aangetroffen of wees zijn geworden omdat de ouders zijn aangereden door een auto. Heel veel dieren die er zitten kunnen niet meer terug in het wild en daarom verblijven ze hier op het park. Na een hele collectie kleurrijke vogels gezien te hebben kwamen we dan eindelijk aan bij de koala’s, wat een lieve fluffy knuffelbeertjes. Ze slapen gemiddeld 19 uur per dag, wat een leven! Je mag de koala’s niet vasthouden maar wel aaien. Je mag ze niet vasthouden omdat je heel gemakkelijk hun ribben kunt breken wat dodelijk is voor de beestjes. Maar aaien was al een geweldige ervaring. Daarna mochten we de kangaroo’s voeren en aaien. Heel schattig, als je ze voert pakken ze met hun pootje je hand vast. Kangaroo’s mag je niet op hun hoofd aaien, de oren zijn zo gevoelig dat het zelf pijnlijk voor ze kan zijn als je ze daar aait. Maar als je de skippy’s op hun borst aait gaan ze er echt voor zitten en genieten ze er zichtbaar van. Ook hebben we nog verschillende reptielen, wombats (neefje van de koala), en bijna uitgestorven vogelsoort waar we de naam van kwijt zijn. Het lijken net een soort van struisvogels gekruist met een dinosaurus. Ze hebben blauw met rode kop en boven op hun kop een soort van hanenkam waarmee ze vruchten open butsen. Dit zijn de enige vogels die mensen doden. Dat doen ze met hun grote en krachtige poten waar hele grote klauwen aan zitten. Omdat ze mensen doden worden ze zelf ook veel gedood en daardoor zijn ze bijna uitgestorven. Als klap op de vuurpijl mochten we een jonge walibi vasthouden van 5 maanden oud, voor we de bus in gingen werden onze tassen gecheckt om te kijken of niemand hem stiekem mee had genomen.

3e stop – Hier hebben we geluncht op een moderne locatie die erg mooi was aangelegd. Ze hadden allemaal privé cottages die in het midden aan een pleintje liggen. Dit pleintje was helemaal ingericht als tropisch strand. Heel duur om te verblijven blijkbaar, maar wel mooi. We kregen een simpele maar lekkere salade met kip en het toetje was een huisgemaakte cheese-cake. Heerlijk.

4e stop – De Remarkable rocks in het Flinders chase national park. Deze aparte rosten zijn vele jaren geleden op deze manier gevormd door magma. Deze rotsen staan aan de kust, vanaf de rotsen hadden we een adembenemend uitzicht, de foto’s spreken voor zich.

5e stop – Een vuurtoren van 104 jaar oud. Iedere steen waar de vuurtoren mee is gebouwd is volledig met de hand gemaakt van gesteente op het eiland. Iets verderop was een hele steile helling naar benden waar de vuurtorenwachters vroeger via een touw naar beneden gingen om voedsel op te halen die schepen 1 keer in de drie maanden kwamen brengen.

6e stop – Zeehonden spotten met opnieuw een geweldig uitzicht. Toen we het pad helemaal af waren gelopen naar beneden kwam je uit bij een boog van gesteente. Het gat is gevormd door de zee. De rotsen hier aan de kust bestaan uit verschillende soorten gesteente. Bepaalde soorten steen spoelen eerder weg dan andere hierdoor is deze ‘bridge’ ontstaan.

7e stop – Bij de laatste stop zijn we wilde koala’s gaan spotten in een stuk bos waar ze erg veel voor komen. Toen we het pad in liepen zagen we een koala vanaf de grond een boom in klimmen dus we hebben ook wilde koala’s van heel dicht bij kunnen fotograferen. We hebben totaal vier koala’s gezien maar ook veel verschillend vogels. Nick heeft hier een ‘blue wren’ gefotografeerd, een klein fel blauw met zwart vogeltje dat erg lastig te fotograferen is omdat ze niet stil zitten. Kaylen was erg onder de indruk, het was hem in de jaren dat hij op het eiland zat nog niet gelukt om er een op de gevoelige plaat vast te leggen.

Na deze drukke dag was het tijd om een hapje te eten en terug te gaan op de boot naar ‘the main land’. De boottocht duurt een uur en de zee was erg wild. Hierdoor zijn we beide erg misselijk geworden op het schip. Daarna moesten we nog 2,5 uur met de bus terug naar Adelaide, geen pretje als je misselijk bent met al die bochten en heuvels in de weg hier. We kwamen om 22.30 aan bij ons hotel in Adelaide. Een erg chique hotel waarvan we alleen het bed hebben gezien vandaag. Doodop zijn we neergeploft in het bed, het was een zware maar onvergetelijke ervaring. Kangaroo Island is een stukje Austalië dat je beslist niet wilt missen.

Leuke weetjes:

- Yakka tree groeit maar 1 cm per jaar (naaldachtige bladeren in de vorm van een bol)

- Koala betekend drinkt niet in de Aboriginal taal koala drinken niet maar leven puur en alleen van eucalyptus bladeren (daar zit ook sap in)

- Remarkable rocks zijn 5000 jaar oud

- Kangaroo betekend ‘weet ik niet’ in de Aboriginal taal. Toen de ontdekkingsreizigers vroegen aan hun Aboriginal gids welk dier daar rond hupte, antwoordde de gids ‘kangaroo’, oftewel ‘weet ik niet’.

- Smalste stuk van Kangaroo Island is 900m breed.

- Onze gids is naast Busdriver ook hobbyboer, hij heeft 150 ha grond dit is een kleine farm. Hij heeft koeien voor vlees, geiten voor melk, varkens voor vlees en schapen voor wol. Vlees dat hij over heeft verkoopt hij en daar kun je goed aan verdienen hier. In zijn garage staan acht auto’s en zes motoren en zijn oprit is een halve kilometer lang.

- In twee dagen hebben we in totaal 1000 km afgelegd waarvan 700 op het eiland zelf.

1. Rens:
    1 maart 2013
    hallo vakantiegangers , ziet er allemaal goed uit. heel fijn te vernemen dat het aan de verwachtingen voldoet. Veel succes met de lefthand drive!!
    Tot Skype! Rens en Gemma
  2. Ingrid:
    1 maart 2013
    Hellowww.... goh, wat hebben jullie al veel meegemaakt in 2 dagen, super, en de verhaaltjes zijn echt leuk om te lezen, wie heeft dat schrijvers talent, haha, maar nog veel fun en succes met links rijden.
  3. Kim:
    1 maart 2013
    Het is weer een mooi verhaaltje om te lezen.. Zo blijven we precies op de hoogte hier in NL.. Foto's zijn ook super mooi geworden..
  4. Kim (Janssen):
    1 maart 2013
    Heeeey! wat super leuk allemaal:D jullie hebben al veel gezien in die paar dagen tijd! benieuwd wat jullie de komende dagen allemaal gaan doen. in ieder geval beterschap voor Nick. en ik kijk uit naar het volgende verhaaltje!
  5. Ilse en Jeroen:
    Haa Josine en Nick!!

Ooh wat ontzettend gaaaaf!!
    Lekker weertje, lekker chillen.. zwaar relax ;-)
    Hele leuke foto's!

Veel plezier en tot het volgende verhaaltje...

xxx
  6. Ellen:
    1 maart 2013
    Wat leuk dat alles goed verloopt. En wat gaaf dat jullie al zoveel dieren gezien hebben. Nice pictures!! Tot het volgende verhaaltje.....
    Have funnnn.

Liefs Ellen
  7. Vincent:
    1 maart 2013
    Sooow leuk man.. En mooie foto`s! We kijkennu al uit naar het volgende verhaaltje.. Veeeel Plezier. Gelati Gelati!!!
  8. Ivor:
    1 maart 2013
    Jaloers.. Al kangaroo biefstuk gegeten?
  9. Nick:
    1 maart 2013
    Bedankt allemaal voor alle reacties. Al heel veel mooie dingen gezien afgelopen dagen! We zitten nu in Robe (dat kun je ook checken hier boven onder het kopje kaart) vandaag rijden we door naar Mount Gambier. Aan de verkeerde kant van de weg met het stuur aan de verkeerde kant :-D
  10. Ben:
    Jow dude en dude-in,

Al veel vette dingen gezien en gefotografeerd. Maar hoe oud waren de remarkable rocks? 5.000 of 500.000.000 jaar?

Ik zie de nieuwe verhalen en fotos wel weer verschijnen.!!

Groet,
    Ben
  11. Daphne:
    2 maart 2013
    Heeeeey Nick en Josine!!

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben meegemaakt! Mooie foto's zeg!! Ik krijg ook helemaal zin om te gaan haha.

Groetjes Daphne
  12. Frank en Helmy:
    3 maart 2013
    He Aussies

Nick en Josine, de hartelijke groeten vanuit Helenaveen. Wij wensen jullie nog een fijne vakantie en veel fotomomenten. Groetjes Frank en Helmy.