22 maart Sydney City

22 maart 2013 - Sydney, Australië

Vandaag de grootse stad Sydney verkennen. Op tien minuutjes lopen van de camping ligt een treinstation. Hier hebben we bij de medewerker een dagpas gekocht voor 22 dollar p.p. waarmee we de gehele dag door gebruik mogen maken van al het openbaar vervoer in Sydney. De trein stond praktisch al klaar dus binnen ongeveer twintig minuten stonden we midden in de stad.

Een beetje overweldigd door de drukte en de hoge gebouwen stonden we om ons heen te kijken. Oké we zijn in Sydney… en nu? Toen we rond keken zagen we een jongeman staan met een felgroen T-shirt aan waar op stond ‘free walking tours’ en ‘follow me I am free’ dus dat hebben we maar gedaan. Deze jongeman heeft samen met zijn vriendin dit bedrijfje opgezet waarmee zij samen drie maal op een dag gratis rondleidingen geven door Sydney. Dit is hun fulltime job dus je kunt als gratis gids rondkomen van de fooien die je via de tour verdient. Via zijn tour zijn we veel te weten gekomen over het ontstaan van de stad Sydney.

Even wat leuke weetjes op een rijtje:

-          Veel van de eerste inwoners (naast de Aboriginals) waren gevangenen die vanuit Engeland verscheept waren naar Australië

-          Een van die gevangen was de architect van vele gebouwen in Sydney, dit omdat hij de enige architect in die tijd in Australië was (Macquarie)

-          De bouw van het huidige parlementsgebouw (vroeger een vleugel van het ziekenhuis) is betaald met grote hoeveelheden drank zoals rum

-          Minder dan 1 procent van de inwoners van Sydney zijn van origine echte Australiër

-          Een scene uit de film ‘Batman returns’ en ‘The Matix’ zijn gefilmd in hartje Sydney

Toen het op een gegeven moment lunchtijd was geweest hebben we de gids een fooi gegeven en zijn we op eigen houtje de stad verder gaan verkennen. Eerst hebben we geluncht in Sydney Harbor voor we de ferry pakte naar Manly Beach. We zijn niet naar Bondi geweest omdat de gids ons aanraadde naar Manly te gaan, dat was schijnbaar veel mooier. Het plaatsje was inderdaad best mooi en gezellig. Op het strand werd volop gesurft, en de ijs smaakte heerlijk!

Op de Ferry terug genoten we wederom, net als de heenweg, van het uitzicht op de stad. Van het water is dat toch net nog wat mooier dan vanaf de boulevard. Toen we voet aan land zette begon het even héél hard te regenen. Daarom zijn we met de trein nog een station verder de stad in gegaan omdat we nog even naar Paddy’s Market wilden. We zijn door de stromende regen van luifel naar luifel door Chinatown naar de markt gelopen. Het had wel iets weg van de markt waar we in Adelaide en Melbourne ook al waren geweest. Er leuk om te neuzen door de verschillende kraampjes daar.

Om de hoek kwamen we een politieman tegen die daar zijn lijpe highway cruser aan het showen was. Even gestopt om een paar fotootjes te knippen voor Vincent en Silvy.

Aan het einde van onze dag Sydney hebben we zitten genieten in Darling Harbour alvorens we de trein terug pakte richting de camping. Ondanks dat we meer natuurmensen zijn dan stadsmensen hebben we ons goed vermaakt in Sydney.