10 maart Cradle mountain NP - Launcheston

10 maart 2013 - Launceston, Australië

Deze zondag hebben we besteed door een bezoekje te brengen aan druipsteengrotten op een uurtje rijden van Cradle mountain. De Marakoopa Cave bleek een populaire attractie vandaag. Beide parkeerplaatsen stonden helemaal vol, we hebben een uur mogen wachten voor onze tour begon. Op de parkeerplaats, tijdens onze lunch, zijn we aan de praat geraakt met een stelletje uit Sydney.  Advies van hen was langs de kust richting Sydney rijden en zeker stoppen bij de Blue Mountains (wat we gelukkig al van plan waren).

Net voor we eindelijk de grot in mochten kwamen we nog een ander stelletje “Dutchies”(zo noemen de assies het) tegen uit Utrecht (beide van origine brabo’s overigens, de ene uit Asten en de ander uit de buurt van Breda). We hebben met hen wat ervaringen uitgewisseld over de belevingen tot nu toe in Australië en Tasmanië in het bijzonder.

Bij de ingang van de grot wordt af en toe nog wel eens een ‘platypus’ (vogelbekdier) gespot, deze was vandaag door het lage water helaas niet aanwezig. In de grot ervaarde Josine voor een van de eerste keren in haar leven het voordeel van klein zijn. Nick liep grote stukken in de grot gebukt terwijl Josine er fluitend doorheen liep. In de eerste grotere ruimte deed onze gids (die wat weg had van Jo, de opa van Josine) alle lampen uit, het werd muisstil op een ‘ohhhh’ na. De gloeiwormen verlichtte de grot als een grote sterrenhemel. Dat was werkelijk waar een betoverende ervaring. Je mocht geen foto’s maken van de wormen omdat ze de flitsen van camera’s zien als competitie. Deze wedstrijd kunnen ze niet winnen dus dan houden ze er een heel tijdje mee op (niet leuk voor de groepen die na ons nog komen).

Hierna hebben we nog verschillende andere ruimtes gezien met stalac-mieten, stalac-tieten, en zuilen. Sommige vormde zelfs een heel gordijn. Ook was er een hele rotswand vol met glinsterende kristallen, alsof er een vrachtwagen vol fijne glitters gedumpt was in de grot, schitterend. Heel Marakoopa cave is gevormd door stomend water dat door de grot liep en nog steeds loopt. De verlichting die geplaatst is in de grot maakt de grot echt sprookjesachtig mooi. De gids vertelde dat er in de grot een jaar of zeven geleden zelfs een huwelijk is voltrokken, wij kunnen ons goed voorstellen waarom juist hier.

Na Marakoopa Cave hebben we afscheid genomen van het andere stelletje Dutchies en zijn we verder gereden richting Launcheston. Eenmaal aangekomen hebben we ingecheckt, onze tassen op de kamer gedumpt, boodschappen gedaan, zwembroek aan en naar het zwembad. Launcheston heeft naast een zwem-meer een gratis openbaar zwembad. Net toen wij ons handdoekje neerlegde begon het dicht te trekken en te rommelen. We zijn gewoon stug blijven liggen en genoten van het verfrissende briesje dat door het park blies, lekker na een dag van 33 graden. Rond vijf uur hebben we ons avondeten gebakken op de openbare barbecue naast het zwembad. Gewoon lekker rustig aan, aussie stijl.

De kamer waar we deze avond overnachten bevind zich in een oud molenaarshuis. Dikke donkere houten balken sieren het plafond en in de deurkozijnen hangen dikke eikenhouten deuren met gesmede scharnieren. Weer een stapje terug in de historie van Australië deze avond.

Henny en Adriaan, we zijn vandaag verschillende fietsers tegen gekomen met volle bepakking. Het is dus zeker te doen ondanks ze hier niet veel fietspaden hebben.